zondag 1 februari 2015

1 februari 2015

De opleidingen van Helpende Zorg & Welzijn, Verzorgende IG (individuele gezondheidszorg) en Verpleegkundige BBL (Beroepsbegeleidende leerweg hebben op dit moment te maken met veel ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen maken dat het team V&V BBL op dit moment leerlingen opleiden voor een beroep waarvan nog niet duidelijk is hoe het beroep er precies uitziet als de leerlingen klaar zijn met de opleiding.
Wat we als team V&V BBL weten is dat:

  1. er een verandering plaatsvind van zorgen voor naar zorgen dat....
  2. er gedacht moet worden vanuit kwaliteit van leven, vanuit de vraag van de zorgvrager en niet vanuit mogelijkheden en randvoorwaarden van zorgstelsels
  3. dat er gewerkt word in zelfsturende en zelforganiserende teams
  4. dat er gewerkt moet worden in een netwerk
Voor de leerling betekent dit:
  1. regie voeren
  2. onderzoekend en ondernemend gedrag
  3. ondernemend gedrag, samenwerken, verantwoordelijkheid durven nemen
  4. verwijsfunctie, zorgcooperaties
Hiervoor volgen we als ROC de adviescommissie innovatie zorgberoepen & opleidingen. Deze commissie adviseert de minister van VWS toekomstgericht en sectoroverstijgend over de vernieuwingen en verbeteringen van beroepen en opleidingen in de zorg en heeft als doel een nieuw beroepenstructuur met een daarop vastgesteld opleidingscontinuum voor de hele zorg. Op 10 april presenteert de commissie het advies 'naar nieuwe zorgberoepen'.

Marjan Kaljouw, voorzitter van deze commissie  licht op Skipr (een crossmediaal communicatieplatform voor beslissers in de zorg) een tipje van de sluier. Zij beschrijft de professionele autonomie en hoofdbehandelaarschap van burgers.  Ook afstand komt in een ander daglicht te staan, nu er een verschuiving van intramuraal naar thuiszorg heeft plaatsgevonden. Hierbij gaan technologie, mobile health en domotica een belangrijke rol spelen.



Binnen ROC de Leijgraaf wordt er binnen de projectgroep "Wenkend perspectief" onderzocht wat dit betekent voor het onderwijs. Op 10 februari heb ik een afspraak met E. Boeijen over de doelen van deze projectgroep en een mogelijke verbinding met LA4.

Kijkend naar de Helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen en naar de toekomstige skills van deze doelgroepen heb ik het artikel trends en ontwikkelingen van Rubens(2008) gelezen. De digitale taxonomie van Bloom beschrijft de indeling van leeractiviteiten. Ook de 21 st century skills (voogt & Roblin, 2010) worden door Rubens beschreven en heb ik gelezen. Op dit moment twijfel ik tussen nieuwe media en veranderende levenswijzen als belangrijkste trends voor mijn opleiding. Maar misschien twijfel ik nog wel meer over op welke wijze ik de trends vorm moet gaan geven. Ik hoop hier maandag meer duidelijkheid over te krijgen.


Literatuur:

Rubens, W. (2008). E-learning: trends en ontwikkelingen. 

Voogt, J., & Roblin, N. P. (2010). 21 st century skills. Discussienota. Zoetermeer: The Netherlands: Kennisnet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten